بررسی عملکرد رسانه‌ای نظام و دولت (به معنای عام)
جهت تبیین اهداف و پیشرفت‌های آن
هر نظام حاکمیتی و هر دولتی برای تبیین اهداف و عملکرد خود نیازمند به رسانه‌ است تا بتواند پیشرفت عملکردی خود را برای اقناع و تبیین عمومی ارائه کند. نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت آن به معنای نهاد رهبری و سه قوه تحت امر آن نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ به‌خصوص که این نظام دارای دشمنان زیادی است و با امپراتوری رسانه‌ای که در اختیار دارند، همیشه بر علیه نظام اسلامی تاخته‌اند و می‌تازند و از هیچ کاری جهت تضعیف و نابودی نظام فروگذاری نمی‌کنند.
اصلی‌ترین رسانه نظام اسلامی در سطح کلان داخلی و خارجی سازمان صدا و سیما است که عمدتاً با پخش چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی به ارسال خبر و برنامه‌های متنوع ترویجی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌پردازد. با توجه به اینکه نظام اسلامی هدف‌های متعددی را برای رسیدن به تمدن اسلامی برای خود تعریف نموده است و آگاهی و همراهی مردم هم برای رسیدن به تمدن ضرورت انکارناپذیر است، تحول در سازمان صدا و سیما از سطح نظام به دولت، جامعه و تمدن ضروری است. مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند: «خیلى پیشرفت‌هاى برجسته و بزرگ هست كه صدا و سیما نشان نمی‌دهد. نقص صدا و سیماى ماست. و الّا اگر صدا و سیما می‌توانست همان جور كه تلویزیون فلان كشور غربى با یک سابقه و تجربهٔ‌ فراوان و با استفاده‌هاى هنرى دروغ‌هاى خودش را راست جلوه می‌دهد، واقعیات موجود كشور را درست منعكس كند، شما بدانید امروز امید نسل جوان، دلبستگى نسل جوان به كشورش، به دینش، به نظام جمهورى اسلامى‌اش، به‌مراتب بیشتر از حالا بود.» (6/8/1388)
دولت به معنای عام هم نتوانسته‌اند رسانه متناسب اهداف و فعالیت‌ها و عملکرد خود را رسانه‌ای کرده و به جامعه برسانند. یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت دولت، علاوه بر تمجید ویژه دولت در بسیاری از زمینه‌ها، بخش مربوط به نارسایی زبان دولت و نیز ضعف کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در آن است. این دغدغه معظم له در راستای تذکرات مکرر ایشان در موضوع فعالیت رسانه‌ای و «جهاد تبیین» به نهادها و ارکان مختلف نظام نیز هست. در دیدار امسال با مسئولان قوه قضائیه از «تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه» گلایه و در دیدار رمضانیه با کارگزاران نظام بر موضوع رسانه تأکید کردند. واضح است که مشکل ضعف در رسانه جدی است و دستاورد‌ها و واقعیات به اطلاع مردم نمی‌رسد. وقتی مردم از پیشرفت‌های اتفاق افتاده باخبر نمی‌شوند و از سوی دیگر اخبار ناامید کننده دشمنان خارجی و امپراطوری رسانه‌ای غربی و دشمنان داخلی باعث می‌شود که مردم از نظام و دولت ناامید شده و انگیزه‌ای برای حضور در صندوق‌های رأی نداشته باشند.
راهکاری که به نظر می‌رسد این است که سه قوه اهداف و عملکردهای خود را رسانه‌ای کنند و علاوه بر کشاندن روابط عمومی‌های خود به سطح کلان اجتماعی، به فکر شبکه‌ای کردن رسانه‌های خود باشند تا یک سخن از سوی دولت (به معنای عام) در رسانه نشر پیدا کند.

خلاصه: علی‌رغم تلاش‌ها و عملکردهای خوب قوای مقننه، مجریه و قضائیه، تصویر رسانه‌ای‌شان مطلوب نیست.